Trialissa valittiin uusi lajiryhmä syksyllä. On hyvä kertoa tarkemmin, millainen viisikko on trialin tulevaisuutta turvaamassa. Monipuolinen ja valtavasti eri lajien kokemusta on lajiryhmään saatu. Toivottavasti lajiryhmän into kehittää lajia tarttuu jokaiseen harrastuksen parissa olevaan ja saadaan uusiakin kuskeja mukaan lajiin.
Jörgen ”Jörö” Nylund (52, lajipäällikkö)

Jörön moottoriurheiluun tempaisivat serkkupojat Petsku ja Kalle Jahn. Heidän ajamisen seuraaminen synnytti kipinän ja jo vuonna 1979 Jörö sai ensimmäisen rakennetun moponsa. Raisu pääsi kisaratsuksi ensimmäiseen kisaan Forssassa vuonna 1981. Mopojen merkit vaihtuu edelleenkin tiuhaan. Tallissa on ollut ainakin Raisu, Tunturi, SWM, Beta, Scorpa, Ossa ja Montesa. Vuonna 1989 loppui trial ajamisen ensimmäinen kausi, kun piti päästä rallia ajamaan ja katsomaan.
Vuonna 2009 alkoi toinen trial-kausi, jonka seurauksena edelleen metsä kutsuu ajamaan. Uuden tulemisen alkuvuosina 40+ EM-sarja tuli tutuksi, kun Eurooppa kierrettiin muutamana vuonna PM-kisojen lisäksi. Lajiryhmään kävi kutsu 2011 ja siitä lähtien on paikka ollut lajiryhmässä ja nyt alkoi ensimmäinen lajipäällikön kausi.
Paljon puhutaan ja kannustetaan kokeilemaan eri lajeja rohkeasti. Jörön kohdalla enduro kokeilu vei mennessään vuonna 2018 ja nyt tallissa on myös enska mopo. Molempia lajeja ajetaan kilpaakin, kun vaan työt antaa mahdollisuuden. Työt haittaa mukavia harrastuksia.
Antti Hakuni (52)

Antin kohdalla moottoriurheilu alkoi vuonna 1980 karting piireissä. Seuraavat kymmenen vuotta täyttyi kilvanajosta. Nelipyöräiset vaihtui isompaan eli ralliin. Hyviä suorituksiakin tuli vaikka romua taisi tulla pikkaisen enemmän kokemuksien lisäksi. Pienemmät autot kuitenkin kiinnosti enemmän ja 1990-luvun lopulla oli paluu kartingin pariin. Tällä kertaa enemmän omaksi iloksi ajeluja. Mekaanikkona ja valmentajana toimiminen oli Antilla pääosassa.
2000-luvulla mukaan saatiin vesielementti eli F1-veneiden parissa toimiminen. Karting pysyi rinnalla koko ajan saaden mukaan pikkuformulat ja rata-autoilun. Vuonna 2010 renkaiden määrä tipahti puoleen, kun Antti alkoi enduroa ajamaan ja poika innostui crossista. Samalla enduroseura Kahvakopla sai Antista puheenjohtajankin muutamaksi kaudeksi.
Youtuben ansiosta Antin pojat innostui trialista ja sen on nyt menoa tässä lajissa. Antin kaksi poikaa ajaa kisoissa ja kotona odottaa vaimo ja kaksi muuta lasta sekä koira. Eli Antilla ei ns. vapaa-ajan ongelmia ole.
Jukka ”Kekka” Kuusinen (50+)

Jukan trial harrastus alkoi myös 1970-luvun loppupuolella. Vuonna 1978 Jukka voitti Solifer cupin. Vuosikymmenet Jukka on kisoissa kiertänyt ja muutaman kerran on harrastuksen lopettanutkin. Laji kuitenkin saanut Jukan palaamaan uudestaan mukaan ja hankkimaan uuden mopon sekä vetämään kisaliivin päälle.
Tervakosken kisoissa on usein päästy Jukan suunnittelemia ja nuolittamia jaksoja ajamaan niin SM kuin kansallisissa kisoissa. Jukalla on huippuunsa kehittynyt silmä tehdä eri luokille sopivia jaksoja ja hän on auttanut muitakin kerhoja kisojen jaksojen teossa. Myös jaksotuomarina on Jukka nähty useinkin kilpailutaukojen aikana.
Mika Oksanen (54)

Mikan ensimmäinen trial kilpailu oli vuonna 1978. Kuski kehittyi hyvin ja vuosina 1986-1995 tuli paljon henkilökohtaisia mitaleja niin SM- kuin PM-kisoissa.
Kirkkonummella ajettiin vuonna 1998 trialin MM-kisat, jossa Mika oli kilpailunjohtajana. Mikallakin on vankka kokemus kerhotoiminnasta johtotehtävissä. Lajiryhmässä Mika on myös ollut menneinä vuosina.
Mika nostaa esiin kuinka hienoa olisi saada myös Classic trial kuskit mukaan yhteisiin tapahtumiin ja kisailuihin. Tulevana kautena otetaan mukaan myös Racing-For-Fun kilpailumuoto. Tämä on kevennetty kisaformaatti, jossa kustannuksetkin matalalla niin kuskeille kuin järjestäjille. Tapahtuma on matalan kynnyksen kilpailumuoto, johon kaikki tervetulleita. Junnuillekin sopiva kilpailumuoto niin kisakokemusta karttuu tätäkin kautta.
Mikan katse on myös Joukkue-MM trial 2022 kisoissa, johon Suomesta koitetaan saada joukkue. Viime vuosina Suomelta ei ole joukkuetta kilpailuun lähtenyt. Mika on kilpailussa käynyt muutaman kerran. Mika kertoo, että paljon hienoja kokemuksia saa mukaan ja lisämotivaatiota harjoitteluun. Mikalta vahva suositus lähteä kokeilemaan ja tietysti myös kannustamaan.
Esa Reijo (54)

Esa on pyörinyt moottoriurheilun parissa vuodesta 1977 ja intoa riittää edelleen. 1970-luvulla Lahden alueella ajettiin minitrialia. Kuusi vuotta Esa kilpaili lajin parissa ja menestystäkin tuli, vaikkei aina niin paljoa. Kaapissa komeilee Suomen Cupin hopeaa C1 luokasta.
16-vuotiaana Esan katseet kääntyi ratalajien puoleen ja speedway vei miehen mukanaan. Noin 15 vuotta Esa ajoi kilpaa ja menestyi varsinkin joukkue- ja parispeedwayn SM-kisoissa. SsMKn joukkueen kanssa on Esa saavuttanut kaiken värisiä mitaleja 1980-luvun lopulla. Esa kiittelee hyviä joukkuekavereita yhteisestä menestyksestä. Oman ajouran jälkeen Esa toimi viitisen vuotta ratalajien tuomarina.
Speedwayn jälkeen tuli enduron vuoro. Esa on ajanut enduropyörän sarvissa mm. kuusi kerhojoukkueiden SixDays kisaa. Ne Esa muistaa parhaimpina kokemuksina enskan parissa. Päijännettä Esa on kiertänyt 14 kertaa. Päijänne ajot sujuivat niin hyvin, että B luokasta tuli nousu A-luokkaan.
Trialin pariin Esa palasi noin kuusi vuotta sitten, kun oma poika alkoi lajia harrastaa. Esa toimii poikansa valmentaja, avustajana niin kisoissa kuin harjoituksissa.
Teksti: Sari Kiuru
Kuvat: Veera Piiroinen
PS: Seuraavassa jutussa kerromme mikä lajiryhmä on.