2022 pidettävät kansainväliset kilpailut tarjoavat jälleen ennennäkemättömät mahdollisuudet, osaammeko hyödyntää ne?

19.12.2021

Vuosi 2022 on suomalaisen moottoripyöräilyn kannalta todella merkityksellinen vuosi; Suomen Moottoriliitto viettää satavuotisjuhlaansa ja samaan aikaan Suomessa järjestetään todella monta isoa, kansainvälistä moottoripyöräkilpailua.

Arvokilpailuiden ketju pyörähtää käyntiin heinäkuussa: ensin on Imatran ajot, heti viikon päästä on Circuit Racingin MotoGP. Pienen tauon jälkeen elokuun peräkkäisinä viikonloppuina on motocrossin puolella MXGP ja nuorten MM-kilpailut. Todella isoja tapahtumia ja takuuvarmasti moottoripyöräilylle on tarjolla paljon palstatilaa valtamedioista.

Osaammeko hyödyntää tarjotun mahdollisuuden?

Nyt kun meillä on todella hyvä mahdollisuus päästä valtamedioihin ja saada isosti näkyvyyttä, niin kysymys kuuluu osaammeko me hyödyntää tätä mahdollisuutta?

Katse kääntyy isosti moottoripyöräilyn etujärjestön suuntaan; miten, milloin ja missä Suomen Moottoriliitto on ajatellut hyödyntää tarjottua näkyvyyttä?

Moottoriliitto ei voi olla se taho, joka toteuttaa kilpailuissa käytännön toimintaa, mutta Moottoriliiton tehtävänä – tai oikeastaan jopa velvollisuutena – on suunnitella hyvissä ajoin mitä missäkin vaiheessa tehdään ja samalla koordinoida tekemistä eri moottorikerhojen ja yhteistyötahojen kanssa.

Isojen kansainvälisten tapahtumien katsomoissa on varmasti paljon sekä potentiaalisia uusia harrastajia että potentiaalisia uusia yhteistyökumppaneita, meidän pitää vain saada välitettyä heille kaikille tieto siitä kuinka hienoja lajeja meillä on ja miten harrastuksessa pääsee alkuun.

Me moottoripyoraily.fi -palvelussa tulemme tekemään kaikkemme sen eteen, että saamme välitettyä moottoriurheilun ilosanomaa niin laajasti kuin meidän rahkeemme riittävät. Vielä tässä kohdassa olemme mitättömän pieni vaikuttavuudeltamme, mutta meitä jokaista tarvitaan, että saadaan viestiä välitettyä.

Motocrossin nuorten MM-kilpailut, portti uusien harrastajien löytymiseen!

Käytän esimerkkinä tulevana elokuussa Vantaalla järjestettävää motocrossin nuorten MM-kilpailua, koska juuri SE on se kaikkein lähimpänä minua oleva ja koska meidän perheemme motocrossharrastus alkoi juuri samaisen MM-kilpailun ansiosta. Tuolloinkin kilpailupaikkana oli samainen Vantaa, mutta tuolloin elettiin vuotta 2006.

Perheessämme motocross oli alkuun puhdas harrastus, josta siirryimme melko nopeassa tahdissa myös kisaamaan enemmän ja vähemmän harrastus edellä. Lopulta kiersimme lasten kanssa Suomen, Viron sekä Latvian kisoja nauttien reissaamisesta ja motocross-elämästä. Jossain kohdassa mukaan tuli myös kerhotoiminta, joka pikkuhiljaa kasvoi ja kehittyi kisapuolelle toimitsijatehtäviin ja lopulta Moottoriliiton luottamustehtäviin; motocross-lajiryhmään 2015 ja hallitukseen 2019.

Edellä on vain yksi esimerkki, yhdestä perheestä ja siitä kuinka vuoden 2006 nuorten MM-kilpailu vaikutti meidän perheeseemme. Ilman tuota yhtä kilpailuviikonloppua me emme ehkä olisi aloittaneet tätä harrastusta.

Aivan takuuvarmasti tuon samaisen kilpailun katsomosta tuli muitakin uusia harrastajia. Siellä katsomossa oli varmasti myös paljon heitä, jotka olisi saatu mukaan, jos siellä olisi ollut aktiivista ”sisäänheittotoimintaa” kertomassa kuinka päästä alkuun.

Miten uusien harrastajien hankintaa voisi käytännössä toteuttaa?

Jatketaan vielä Vantaan nuorten MM-kisoilla ja laajennetaan hiukan ajatusta siitä, miten tätä lajiviestiä voisi saada toteutettua hieman laajemmalla rintamalla.

Tänä päivänä varikon nurkkaan sijoitettu varikkoteltta ja teltan alla pönöttävä lajiesittelijä ei ihan kauhean pitkälle auta, tilalle tarvitaan ihan oikeasti sekä nykyaikaista lähestymistapaa että jotain oikeasti konkreettista tekemistä. Esimerkiksi Vantaan Vauhtikeskus lentokentän kupeessa on todella loistava paikka järjestää eri lajien esittelyjä ja näyttää kuinka hienoja lajeja meillä oikeasti on.

Esimerkiksi pelkästään Vauhtikeskuksen autoradan puolella olisi mahdollista järjestää supermoton / minisupermoton koeajoja, näytösajoja ja vaikka kilpailuja. Parhaimillaan nämä kaikki voisi järjestää samaan tapahtumaan. Vauhtikeskuksen naapurissa Hanskalliolla voisi olla samalla mallilla sekä trialin että enduron tapahtuma . Jos oikein innostuu, niin autoradan läheisyyteen voisi rakentaa väliaikaisen Xtrial-radan.

Pelkästään jo Vauhtikeskuksen alueella on siis mahdollisuuksia, vaikka kuinka paljon, mutta näitä lajiesittelyjä ei voi sälyttää Vantaan Moottorikerhon vastuulle, sillä kaikki kerhon käytettävissä olevat resurssit on ihan varmasti sidottu tulevaan nuorten MM-kilpailun toteutusta varten.

Tämä olisi siis oiva kohta Moottoriliitolle astua ajoissa esiin ja ruveta visioimaan moottorikerhojen ja eri lajiryhmien kanssa mallilla ”miten, milloin ja missä” moottoriliiton eri lajeja voitaisiin nostaa esille. Lajiryhmät tuntevat kaikki oman lajinsa aktiiviset toimijat, joten heillä on valmiiksi kaikki tarvittavat yhteydet. Kovasti yksinkertaistaen voi siis sanoa, että kaikki olisi suunnitelmaa ja toteutusta vaille valmista.

Ihan samalla tavalla kuin esittämässäni Vantaan nuorten MM-kilpailun skenaariossa, Moottoriliiton tulisi aloittamaan toimimaan aktiivisesti myös muiden isojen kansainvälisten kilpailuiden yhteydessä. Kerran kun suunnitellaan konsepti hyvin, niin sitä on helppo viedä pienin muutoksin muihin tapahtumiin.

Teksti ja kuvat: Petri Niemelä

Sivuston tarjoaa CrossiBlogi Racing Oy