Enduro ja sähkö…tulevaisuus vai ei, olemmeko valmiit muutokselle?

21.12.2021

11.9.2021 Ruuhimäen tapahtuma-alue, Lievestuore, Laukaa. Yksi lauantai ja kilpailukalenterissa Veteraanien Suomen-Cupin osakilpailu, jossa ratkotaan pisteitä kauden kuudennessa kapinassa. Lisäksi naisia, kansallisena A ja B luokat, mutta hetkinen…Lähtöluettelossa E luokka??? Järjestävä seura, Keski-Suomen Moottorikerho on varmasti tehnyt ”painovirheen”, eihän säännöt tuollaista tunne!! Sähköllä toimivia enduropyöriä viivalla ja vieläpä 5. kertainen maailmanmestari Samuli Aro heistä tunnetuimpana kilpailijana. Voisi esittää koko joukon kysymyksiä aiheeseen tai ylipäätänsä siihen keskeisimpään syyhyn, miksi?

Otamme siis askeleen joulukuuhun 2020 ja puhelinkeskusteluun kokolailla lajimme tulevaisuudesta. Lajipäällikkö Jari Kakko on saatu vakuutetuksi asiasta, jotain on tehtävä median suuntaan saadaksemme uutta sukupolvea näkyville. Siinä mission numero 1. Mutta puhelinkeskustelu, johon viittaan, ei ole lajipäällikön kanssa käyty, lajiryhmälläkään ei ole osaa tähän arvoitukseen. Kyseessä on eräs taustavaikuttaja, joka ideana heittää asian pöydälle. Tokaisen sen enempää miettimättä ”Me teemme seurana sen”…Jälkikäteen idea on itsessään suuri mahdollisuus, mutta asiana, oikeastaan nimikkeellä ”mustia aukkoja”, mitä oikeastaan olemme tekemässä? Oliko viimekädessä oikeastaan kyseessä uuden alku ja medialle infoa siitä, missä tällä hetkellä mennään? Vai haetaanko kokeilulla rohkeasti dataa mahdollisuuksista ajattaa kaudesta 2022 omaa E-luokkaa endurokilpailuissa tietyn formaatin mukaisesti?

Cross-Country puolella sähköpyöriä on ollut viivalla normaalin luokan mukana, joten tärkeimpänä tietona meitä tulee palvelemaan näkemys ajoajasta, aikataulusta, reitin sisällöstä suhteessa maastokoe/siirtymä. Kalustona toimii 3kpl:tta KTM Freeride E-XC pyöriä, joista 2:ssa on ns. Jousituskitti antamassa parempaa tuntumaa ajamiseen. Pyörät eivät ole vielä ns. täysikokoisia laitteita, niitä kun markkinoilla ei vielä ole. Kauden 2021 säännöissä kyseiset pyörät ovat luokan 1 alle luokiteltuja, mutta selvää on niiden altavastaaja asema vielä tällä hetkellä. Mutta se ei tarkoita, etteivätkö ne soveltuisi kilpailukäyttöön jo nyt. Siihen mahdollisuuteen oli tässä ja nyt tartuttava, täytyi repiä ilmiöstä kaikki mahdollinen irti, mitä suinkin tarjolla oli.

20.8.2021 Ruuhimäen tapahtuma-alue, Lievestuore, Laukaa. Keski-Suomen Moottorikerhon ylläpitämällä motocross/enduro alueella on alkamassa esittely testi eräälle valtamedialle kyseisestä kalustosta. Emme mene jutussa esiintyneisiin faktoihin, vain pohdintoihin, mitä tuon tilaisuuden aikana esiin nousi. Olisiko jostain muusta paljon seuratusta urheilulajista haettavissa extraa esimerkiksi Super enduro formaattiin, joka voitaisiin tuoda isomman yleisön nähtäville, vaikka sisätiloihin? Heitän ajatuksena rallicrossista Jokeri kierroksen, jossa voisi olla hiukan haastetta, tyyliin kasteltu tukki tai kivirykelmä, jotain missä voisi menettää kaiken hetkessä. Miksi? Otsikko ohjaa vastaukseen, muutos. Ja kalustona sähkökäyttöiset pyörät siellä, missä isompi yleisö olisi tavoitettavissa, kaupunkien keskustoissa.
Tietoomme tulee rakkaan länsinaapurin tekemiset vastaavilla laitteilla ja he ovat meitä tässä edellä. Perhana, ei näin! Siimaa ei saa sinne antaa, tulee mieleen se edesmenneen Mika Aholan tappio Anders Eriksonille 0,06 sekunnin turvin maailmanmestaruudesta. Toimet eivät ole yhtään liian aikaisessa, tästä porukka on samoila linjoilla.

On aika nostaa ne haastellisimmat seikat paketin kasaamisessa. Vaikein lienee maailmaa vaivaava Komponentti pula, joka on siirtynyt muoviin ja metalliin. Pyöriä ei Suomeen saatu, vaikka lupauksia oli olemassa ja voin todeta meidän olleen enemmän kuin onnekkaita. Tarvittavat laitteet ja kuljettajat saatiin viivalle…ai niin, ne säännöt…Jos ja jos. Parhaat päätökset tehtiin sääntöjen osalta kävelylenkeillä ja paras aika soittaa lajipäällikkö Jari Kakolle, niin ennen Tapparan matsia! Mutta lajipäällikölle piti antaa 2-4 minuuttia valmistautua matsin seurantaan, sen verran oli hyvä lopettaa puhelu ennen peliä. Jarin panos sääntöjen osalta oli enemmän kuin sanalla sanoen merkittävä. Asiaa hoidettiin kulmalla, jos joku asia on ongelma, se tulee hoidetuksi. Sivunumerokilpien puuttuminen, se tarvitsee ilmoittaa tuomariston pöytäkirjaan, ei ongelmaa. Lisämääräys, se tulee tehdä riittävän väljäksi, jotta saadaan tulos kaikille. Tässä muutamia mainittuna. Tuli fiilis, tätä halutaan saada eteenpäin!
Talous edellytti uusien tapojen tuomista tapahtuman yhteyteen. Sähköinen käsiohjelma ja enduron parissa vähemmän nähty striimaaminen You Tuben kautta. Edelllämainituista saisi romaanin kirjoitettua, ei mennä niihin sen enempää, mutta tavoitteet ylitettiin kaikilla mittareilla. Täydellinen pannukakku oli kuitenkin vielä kilpailua edeltävinä päivinä olemassa. Se lienee syynä, että 3 viimeistä päivää mentiin samoilla silmillä. Silti aina jää parannettavaa ja keinoja tehdä asioita toisesta kulmasta.

Tulivatko tavoitteet tehdyksi, saimmeko tavoittelemaamme infoa, tuleeko jatkoa? Arvioisin lopputuloksen olevan järjestäjän osalta 9/10. Ne palaneet sulakkeet hiukan himmentävät, mutta nyt tiedetään senkin osalta, miten seuraavan kerran tehdään välttääksemme vastaava tilanne. Tämä on tietona tässä ja nyt, muuten jätettynä raporttina lajiryhmälle. Ei liene sattumaa, että kaudella 2022 luokka E on otettu mukaan sääntöihin.
Olemme nähneet videoita ja juttuja maailmalta uusista pyörämerkeistä aiheen parista. Tämä tulee ja onneksi emme ole köntsät byysissa, vaan valmiita ottamaan muutoksen vastaan. Se lanka on olemassa, miten mennä eteenpäin.
Mielenkiinnolla odotamme uutisia FIM:n suunnalta Offroad E-luokasta, joka on suunniteltu ajatettavan jo vuodesta 2022 lähtien. Siinä syy, miksi KTM-Group, Yamaha sekä Honda ovat tehneet sopimuksen käyttääkseen samoja komponentteja pyörissään alentaakseen yksikkökustannuksia. Ja kuka hyötyy…Moottoripyörä urheilu. Lopuksi, Tomi, kiitos…

Linkit:

https://yle.fi/urheilu/3-12178844

https://tekniikanmaailma.fi/lehti/18a-2021/vauhdin-maailma-koeajaa-ktm-freeride-e-xc-2022-sahkomoottoripyora-jos-haluat-menna-metsaan-salaa/

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/62cb34bf-88d9-45c9-94aa-a2d4ed667f4f

https://kalkku.fi/tulokset/21/en/69/e.html

Teksti: Kai Leinonen

Kuvat: Toni Perätalo

Sivuston tarjoaa CrossiBlogi Racing Oy